2019/2020

 

Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény

tanév végi beszámoló

2019-2020-as tanév

 

  1. Helyzetelemzés:

 

Tanulóink létszáma 2019. októberében 17 fő volt. A tanév során egy fő távozott iskolánkból 2019. december 14-vel, a hetedik osztályos magántanuló, ő külföldön folytatja tankötelezettségét.

Intézményünkben összevont osztályokban tanulnak a diákok. A tanulók enyhe fokban értelmileg sérültek, 1 fő középsúlyos értelmi fogyatékos.

A tanulók és a gyógypedagógusok munkáját 2 gyógypedagógiai asszisztens segíti.

Munkájukra az összevont oktatás miatt nagy szükség van, valamint azért is, mert a tanulók nagyon eltérő képességgel rendelkeznek, motiváltságuk, a munkához való viszonyuk nagyon eltérő. Az a tapasztalatunk, hogy sok esetben nincs támogató, segítő szülői háttér a gyermekek mögött, ezért az iskolára, a pedagógusokra rengeteg felelősség, feladat hárul, hiszen itt az iskolában kell a diákokat a lehető legteljesebben, legpontosabban felkészíteni az ismeretek elsajátítására, annak begyakorlására, rögzítésére. A megtanult anyagot a már meglévő ismeretekbe való beillesztésébe, valamint a tanult ismeretek megfelelő alkalmazására is nagy gondot kell fordítanunk.

A gyógypedagógusokra az összevont osztályban való tanítás több feladatot ró, hiszen egy időben több évfolyammal dolgoznak együtt, egy adott tanórára több anyaggal kell készülni. A gyógypedagógiai asszisztensek segítségével többször élhetünk a differenciálás lehetőségével.

Délután a tanulók két napközis csoportban dolgoznak. A felsős tanulók új napközis nevelőt kaptak Nagy Szilvia személyében.

Csoportjaink létszáma, a gyerekek szociális helyzete:

 

  1. 4. osztály

6. csoport

2. 5. 6. osztály

7. 8. osztály

osztályfőnök:

Szalainé Tóth Éva

Hajdúné Babos Katalin

Vaszily István

napközis nevelő:

Zsille Vanessa

Nagy Szilvia

Nagy Szilvia

létszám:

4 fő

5 fő

7 fő

bejáró tanulók létszáma:

1 fő

3 fő

3 fő

RGYVK-ban részesül:

1 fő

1 fő

1 fő

HH:

1 fő

1 fő

1 fő

tartós beteg:

3 fő

0 fő

0 fő

háromszori étkező:

4 fő

4 fő

6 fő

csak ebédet igényel:

0 fő

1 fő

1 fő

3 vagy több gyermekes család:

0 fő

2 fő

2 fő

 

 

  1.  Tárgyi feltételek:

 

Intézményünk otthonos, rendezett, tiszta, barátságos, családias. Az osztályok, a folyosó a pedagógusok, pedagógiai asszisztensek, diákok munkái által díszítettek.

Az idei tanévtől 4 teremmel rendelkezünk. A negyedik tantermet ebben a tanévben még nem tudtuk használni, mivel a Lóczy Lajos Gimnázium épülete felújítás, átépítés alatt áll, és a gimnázium diákjai kerültek ebben a tanteremben elhelyezésre.

Reménykedünk abban, hogy a következő tanévben ezt a termet is tudjuk használni, a hitoktatás, valamint a habilitációs, rehabilitációs órák miatt szükségünk van erre a teremre.

Mindegyik teremben van interaktív tábla.

20 tablet áll a gyerekek rendelkezésére, ezek segítségével a tanórák változatosak, az internet használata mindennapos az oktatásunk során.

Tornateremmel nem rendelkezünk, de a Református Általános Iskola tornatermét heti 3-3 alkalommal tudjuk használni. Két délután tartunk még testnevelés órát, ekkor az udvaron, illetve a legnagyobb termünkben játékos foglalkozásokat tartanak a gyógypedagógusok. Ebben a tanévben is 5 alkalommal úszásoktatáson vesznek részt a gyerekek.

 

 

 

 

  1. Az intézmény külső kapcsolatrendszere:

 

Havi rendszerességgel tart Szekeres Kornél Úr DADA órákat. Az általa hozott témák aktuálisak, változatosak, a gyerekek számára érthetők. Az előadások által tanulóink biztonságosabban tudnak közlekedni, figyelnek egymás testi épségére, a társuk tulajdonára, felelősségteljes emberekké tudnak válni. A pedagógusok kérését is mindig figyelembe veszi az előadásai során.

Diákjaink iskolafogászati szűrésen is részt vettek.

Juhász Mária védőnő figyel a tanulók tisztasására. Szűrővizsgálatokat is végzett a tanév elején.

A Gyermekvédelmi Szakszolgálattal havi szinten tartjuk a kapcsolatot. Sürgős esetben telefonon is keressük a szolgálat munkatársait.

Mikrocomp munkatársai folyamatosan ellenőrzik informatikai eszközeink állapotát.

Pszichológus az idei tanévben 2 tanulónkkal folyamatosan foglalkozott. A második félévben felmerült egy újabb igény, azonban a járvány miatt ez a megsegítés nem tudott megvalósulni.

A Lipták Gábor Városi Könyvtár munkatársaival szoros kapcsolatot alakítottunk ki, a gyerekek könyveket kölcsönözhettek ki, Népmese napja alkalmából foglalkozást tartottak diákjainknak.

 

 

 

  1. Tanulmányi eredmények:

 

Tanulóink mindegyike sikeresen teljesítette a követelményeket.

Az első osztályos tanuló szöveges értékelést kapott. Ő a tanév végi követelményeket megfelelően teljesítette, matematika tantárgyból jól teljesített.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az iskola diákjainak tantárgyi átlagát a következő táblázat tartalmazza:

 

tantárgyak

2. o.

4. o.

5. o.

6. o.

6. cs.

7. o.

8. o.

magatartás

3.5

3.5

3

5

3

3.6

5

szorgalom

3.5

3.5

2

4

4

3.5

5

magyar nyelvtan/kommunikáció

3.5

2.5

2

3.5

4

3.1

5

magyar irodalom/olvasás-írás elemei

3.5

3.5

3

3.5

4

3.3

5

környezetismeret/környezet és egészségvédelem

3.5

3

 

 

5

 

 

társadalomismeret

 

 

 

 

 

 

 

etika, hit-és erkölcstan

3.5

4.5

2

5

 

4.1

5

matematika/számolás-mérés elemei

4

3

3

4

3

3.3

4

technika

4.5

4.5

3

4.5

4

3.8

5

rajz/ábrázolás-alakítás

4

4.5

3

5

4

5

5

ének-zene

3.5

5

4

4.5

5

5

5

testnevelés

4.5

5

4

5

4

5

5

informatika

 

4

3

5

 

3.6

5

természetismeret

 

 

4

3.5

 

3.5

5

történelem

 

 

3

3.5

 

3.3

5

földrajz

 

 

 

3.5

 

3.3

5

hon –és népismeret

 

 

2

 

 

 

 

angol

 

 

 

 

 

4.3

5

 

Tanulmányi átlagok magatartás és szorgalom nélkül:

 

 

2. o.

4. o.

5. o.

6. o.

6.cs.

7. o.

8. o.

első félév

-

4.1

3.4

4.2

4.5

4

4.7

második félév

3.8

3.95

3

4.2

4.1

3.8

4.9

 

Hiányzások száma, napokban:

 

összevont osztály

  1. 4. o. 6. cs.
  1. 5. 6. o.

7. 8. o.

igazolt hiányzás

67

36

15

igazolatlan hiányzás

0

0

0

 

Az elsős gyermek sok kudarccal érkezett iskolánkba. Az első osztályt egy többségi általános iskolában kezdte, onnan került intézményünkbe, itt másodszor járja az első osztályt. A munkához való hozzáállása igen változó volt. Gyakran felesel, mindent megmagyaráz, nehezen fogadja el az építő kritikát. Nincs támogató szülői háttér a tanulásához.

A másodikos gyerekek a második félévtől osztályzatokat kaptak. A lány szorgalmas, aktív munkát végzett a 1,5 hónapban, míg normál keretek között tanítottunk.

A fiú teljesítménye változó volt. Nagyon lassan másolt, a szókincse hiányos, nehezen értette meg a feltett kérdéseket. Ismeretei környezetből, erkölcstanból hiányosak voltak.

Sajnos a gyerekek többségénél nincs következetes szülői háttér. Nem tanulnak, nem gyakorolnak velük, nincs felállított elvárás, nincs rendszeres ellenőrzés, spontán beszélgetés, közös program, ezért kell nekünk, pedagógusoknak több oldalról több szintről segítenünk, támogatnunk őket.

 

  1. Megvalósított feladatok a tanév során:

 

A fent említett problémák miatt különösen arra törekszünk, hogy igen változatos, színvonalas programokat szervezzünk, ajánljunk a diákoknak.

 

Szeptember

tanévnyitó ünnepség

 

szülői értekezletek

 

Boldogóra, boldogiskola programba bekapcsolódtunk (2. 5. 6. osztályos gyerekekkel Németh Szilvia, Kovács Erika, Hajdúné Babos Katalin)

 

Füredi Fiatalok Napja: Sportvetélkedő, pólófestés (iskolánk valamennyi tanulója megjelent)

 

Diáksport Nap

 

Népmese napja: Lipták Gábor Városi Könyvtár munkatársa látogatott hozzánk. A kőleves című mesét játszották el tanulóink

 

Lipták Gábor Városi Könyvtár három fordulós olvasópályázata:

Harcsa Marcsa lakodalma

Liccs-loccs királyfi bánata

Rák Robi pórul járt

Horváth Dominik (Szalainé Tóth Éva)

Horváth Eszter (Németh Szilvia)

Salamon Richárd (Hajdúné Babos Katalin, Kovács Erika)

 

Zánkai Gyógynövény-völgy, Látogató- és Oktatóközpontba vittük el a tanulókat projektnapunk alkalmából

 

Papírgyűjtés

Október

Október 6-ai városi ünnepségen megjelentünk

 

Zene világnapja (Vaszily István)

 

Állatok világnapja (Németh Szilvia)

 

Október 23-ai ünnepség (Vaszily István, Litkey Eszter)

 

Pályaorientációs napot szerveztünk a továbbtanulás előtt álló nyolcadikos tanulónak, valamint a hetedikeseknek

 

HEBE KFT. pályázata Szivárványhíd olvasópályázat (Hajdúné Babos Katalin, Németh Szilvia, Kovács Erika)

 

HEBE KFT. pályázata Mindent az erdőről (Szalainé Tóth Éva, Zsille Vanessa, Litkey Eszter, Németh Szilvia, Kovács Erika)

November

Nyílt napot tartottunk az érdeklődő szülőknek (Szalainé Tóth Éva, Hajdúné Babos Katalin)

EFOP pályázati nyílt nap (Hajdúné Babos Katalin)

 

 

Egészségnap:

  • fogorvos látogatása Dr. Gerencsér Katalin

           a helyes fogápolás volt a téma

  • kozmetikus a helyes bőrápolás fontosságára hívta fel a tanulóink figyelmét
  • Nyitrai Orsolya gyümölcsszobrászat foglalkozással lepte meg a diákokat
  • Dörgicsei levendula majorban dolgozó kolléganő a levendula felhasználásának módjait mutattam meg
  • természetgyógyász Tóbi Andrea a vízfogyasztásról, a helyes táplálkozásról beszélt

 

Italos Karton Környezetvédelmi Egyesülés kreatív reklámfilm készítő pályázatában a hatodikos gyerekek vettek részt Hazuga Márk, Visegrádi Dominika (Vaszily István, Németh Szilvia)

 

HEBE KFT. pályázata Adventtől vízkeresztig (Zsille Vanessa, Szalainé Tóth Éva, Litkey Eszter)

 

HEBE KFT. pályázata Karácsonyra várva (Németh Szilvia, Kovács Erika, Hajdúné Babos Katalin)

December

Mikulásváró délután

A gyerekek csomagot kaptak a Mikulás követétől, Dr. Szalai Gábortól

 

Lóczy barlangi Mikulásfoglalkozáson jártak az alsós diákok (Zsille Vanessa, Németh Szilvia, Szalainé Tóth Éva, Kovács Erika, Litkey Eszter)

 

Válts egy csokit mosolyra! Ágota Alapítvány felhívásához csatlakoztunk

 

Karácsonyi vásárt szerveztünk:

nagyon értékes, szép, esztétikus ajándékokat készítettünk a gyerekekkel

 

Karácsonyi ünnepség:

Versekkel, szép, megható színdarabbal örvendeztettük meg a szülőket.

 

Lions Club tartott kézműves foglalkozást a daiákoknak.

 

„Múlt, jelen, jövő a tűzoltásban” Katasztrófavédelem Központi Múzeuma 13 alkalommal hirdette meg rajzpályázatát.

Takács Ádám, Preczekján Iván, Lakatos Márk (Vaszily István)

Hajas Zoltán, Horváth Eszter, Salamon Richárd, Hazuga Márk, Visegrádi Dominika (Németh Szilvia, Hajdúné Babos Katalin, Kovács Erika)

Január

Félév zárása

Február

Szakmai nap: Szakértői vélemények értelmezésének segítése és a szakértői vizsgálatok folyamata

Farsang

Lélekmozgató program: A Magyar Parasport Napja kertén belül egy vak fiatalember mesélt a vakok életéről.

„Fogyatékosnak lenni nem jelenti azt, vesztesnek lenni.”

Félévi szülői értekezlet

Továbbtanulási napok elküldése

A városi pedagógusnapon szerettünk volna részt venni egy mesedarabbal, Holle anyó címmel. Sajnos ez elmaradt a járvány miatt.

Március

Március 15-ei ünnepség szerény keretek közötti megrendezése

 

  1. Projektoktatás:

 

Az idei évben projekt témának a gyógynövényeket választottuk. Arra törekedtünk, hogy a gyerekek ne csak elméleti ismerethez jussanak hozzá, hanem gyakorlatihoz is. Ennek keretén belül ellátogattunk Zánkára Takács Ferenc Gyógynövény-völgy, Látogató- és Oktatóközpontjába, ahol hasznos, praktikus ismereteket kaptunk a gyógynövények felhasználásának módjáról, valamint magokat is hoztunk haza, melyeket közösen elültettünk, azokat a tantermekben nevelgetünk. Minden tanuló nyomon tudja követni a növények fejlődését.

Különböző gyógynövények felismerésével tettük színessé egy péntek délutánunkat.

Másik alkalommal citromfüves túrótortát és levendulaszappant is készítettek a gyerekek.

  1. Tanórán kívüli tevékenységek:

 

A felsős tanulók Filharmónia Magyarország Ifjúsági koncertsorozaton vettek részt.

Az alsósok a Pegazus Bábszínház előadását tekintették meg. A vírus miatt az elmaradt előadások helyett online darabokat nézhettek meg a tanulók.

Januárban Olaszfaluba utaztunk, ahol egy kellemes délelőttöt töltöttünk el együtt. Szánkóztunk, sétáltunk, hógolyóztunk.

Lázár Ervin Program keretén belül az 5. osztályos tanulónk a Veszprémi Petőfi Színházban a Spenót Panna című darabot tekintette meg.

A 8. osztályos diákunk Budapestre utazott, a Nemzeti Színházban az Egri csillagok darabot nézte meg.

 A 4. osztályosok a Balatonfüredi Radnóti Miklós Általános Iskolában „Kezdetben vala a zene”.. című előadáson vettek részt.

7. osztályosok a Budapest Filharmóniai Társaság „Magyarnak lenni” darabját tekintették meg.

 

  1. Ifjúságvédelmi feladatok:

 

Az ifjúságvédelmi felelős szoros kapcsolatban van az osztályfőnökökkel. Havi rendszerességgel megy esetmegbeszélésre a Gyermekvédelmi Szakszolgálathoz.

Szorosabb együttműködésre van igényünk. Mi jelzési kötelezettségünknek eleget teszünk, de felénk nem zökkenőmentes, rendszeres a tájékoztatás.

  1. Szülőkkel a kapcsolattartás:

 

A szülőkkel szoros kapcsolatban vagyunk. Nagyon jó a viszonyunk. Kis közösség révén mindenkivel személyesen tudjuk tartani a kapcsolatot.

A telefonos megkeresés szintén működik, valamint a Massengeren keresztül is könnyen, gyorsan el tudjuk őket érni, bármilyen esetben.

 

X. Közösségünkről:

 

A hangulat iskolánkban nagyon jó, nyugodt. Mindent meg tudunk beszélni egymással. Igyekszünk egymás munkáját segíteni, támogatni. Ez megmutatkozik, megjelenik a változatos, sokszínű programokban.

 

XI. Támogatóink:

 

Az idei tanévben két támogatásnak örülhettünk. A Balatonfüred Kulturális Nonprofit Kft jóvoltából több mint 100 000 Ft-ot kapott intézményünk.

A Lions Club is támogatott bennünket 110 000 Ft értékben vásárlási utalványt kaptunk, melyet egy kreatív boltban tudunk beváltani.

Minden évben a farsangi mulatságunkat a Bergmann cukrászda támogatja egy tortával.

XII. Járvány miatt kialakult helyzet:

 

2020. március 16-tól átáltunk a COVID 19 miatt a digitális munkarendre. Ez nagy kihívást jelentett a szülőknek, gyerekeknek, pedagógusoknak egyaránt. Felmérést végeztünk, hogy kinek áll rendelkezésére a digitális oktatáshoz internet, számítógép, nyomtató, tablet, okostelefon.

A felmérést követően a tantestület úgy döntött, hogy a papír alapú feladatlapokat részesíti előnybe. A szülők többsége is ezt fogadta szívesebben, így nem kellett a gyereknek több órát a számítógép előtt ülnie. Aki az interneten keresztül történő feladatokat választotta, az olyan módon kapta meg a leckéket. Heti egy napot jelöltünk ki arra, hogy a szülő átvegye a heti tananyagot. A feladatok megoldására egy hét állt rendelkezésre.

A gyerekek munkáját minden esetben javítottuk, a javított, értékelt munkákat visszajuttattuk a szülőknek, gyereknek.

Létrehoztunk a Facebookon egy zárt csoportot, ahová szintén felkerültek a heti feladatok és a kijavított munkák is.

Massengeren napi szinten a szülők, gyerekek rendelkezésre álltunk. Learningapps, Redmenta felületen gyakorló, rendszerező, összefoglaló feladatokat kaptak a tanulók. A számonkérés is többnyire a Redmenta oldalán történt, valamint Massengeren keresztül.

Különböző oktatófilmek keresésével, ajánlásával tettük a digitális oktatást színesebbé, érdekesebbé, könnyebbé, változatossá.

Azoknál a családoknál, kiknél fontos a gyermek tudása, fejlődése, náluk nem jelentett nagyon nagy gondot, terhet ez a fajta oktatás. Kialakítottak a családok egy napirendet, mely életüket segítette, rendszerbe foglalta. Ők napra készen készítették el a feladatokat, lelkiismeretesen, igényesen, precízen dolgoztak, tanultak.

Sajnos voltak olyan diákok is, akik ezt a helyzetet nem a fejlődésükre fordították. Úgy gondolták, itt a szünet, itt a nyár. Többszöri figyelmeztetés, kérés ellenére sem dolgoztak, vagy ha dolgoztak, akkor a szülők írták meg helyettük a feladatokat. Vannak olyan tanulók, akiknek a tanév végi érdemjegye gyengébb lett, mint a félévi volt, ők az otthoni környezetben nem voltak motiváltak, szorgalmasak. A munkáikat hiányosan, pontatlanul, vagy egyáltalán nem készítették el.

Ebben a különös helyzetben szükség volt a pedagógusok összefogására is. Közösen, a lehetőségek figyelembe vételével beszéltük meg, hogy mely módszer a legmegfelelőbb a tanulók oktatására. Megosztottuk egymással, a digitális ismereteinek, úgy gondolom, hogy ebben az időszakban a digitális kompetenciáink sokat fejlődtek.

Ez az időszak mindenki számára megterhelő volt. A legjobb szándék ellenére is lesz tudásbeli lemaradás, melyet szeptembertől be kell hoznunk, be kell pótolnunk.

 

XIII. Pedagógus minősítés:

 

Intézményünkben két gyógypedagógus minősítése történt, ők a pedagógus II. fokozatot érték el (Vazsily István, Hajdúné Babos Katalin).

Az utazógyógypedagógusok közül is egy kolléganő minősítésen vett részt (Kiss Anita).

Egy kolléganőnk minősítése a járvány miatt elmaradt.

 

XIV. Pályázatok eredményei:

 

- Hebe Szolgáltató és Kiadó Kft. országos Szivárványhíd négyfordulós irodalmi levelezős versenyt hirdetett. Visegrádi Dominika, Hazuga Márk 6. osztályos tanulók harmadik helyezést értek el (Németh Szilvia, Hajdúné Babos Katalin, Kovács Erika).

- Karácsonyra várva országos karácsonyi csapatverseny- Hazuga Márk, Visegrádi Dominika 6. osztályos diákok 47. helyezést értek el. (Németh Szilvia).

- Adventtől- vízkeresztig pályázaton Róza Kevin 1. osztály, Balatoni Nóra, Horváth Dominik 4. osztály, Örvényesi Réka 6. csoport 8. helyezett lett (Szalainé Tóth Éva, Zsille Vanessa, Litkey Eszter).

- Mindent az erdőről- Horváth Dominik, Balatoni Nóra, Örvényesi Réka 15. helyezés (Szalainé Tóth Éva, Zsille Vanessa, Litkey Eszter).

Ne égess! Katasztrófavédelmi Központi Múzeuma pályázatán Hajas Zoltán, Horváth Eszter 2. osztály, Salamon Richárd 5. osztály, Hazuga Márk, Visegrádi Dominika 6. osztály- különdíjat kapott (Németh Szilvia, Kovács Erika, Hajdúné Babos Katalin).

- Lipták Gábor Városi Könyvtár olvasópályázatán

Horváth Dominik- kimagasló eredményt ért el

Salamon Richárd Nagyszerű teljesítményt nyújtott

Horváth Eszter kiváló eredményt ért el. Jutalmuk könyv és oklevél volt. (Németh Szilvia, Hajdúné Babos Katalin, Kovács Erika).

- Vega- Ház Kft. Öko-műhely pályázata

Rózsa Kevin 1. osztály, Balatoni Nóra, Horváth Dominik 4. osztály, Örvényesi Réka 6. csoport (Zsille Vanessa, Litkey Eszter)

Hajas Zoltán, Horváth Eszter 2. osztály, Salamon Richárd 5. osztály, Hazuga Márk, Visegrádi Dominika 6. osztály (Németh Szilvia, Hajdúné Babos Katalin, Kovács Erika) különdíjat kapott.